Planning, control en financiën
Planning en control is het geheel van activiteiten die uitgevoerd moeten worden voor het plannen en beheersen van de gemeentelijke activiteiten. En is daarmee een van de belangrijkste hulpmiddelen voor het uitvoeren van uw volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol. Dit vertaalt zich in de bestuurlijke planning en control-cyclus. In onze gemeente bestaat deze uit een kadernota, programmabegroting, bestuursrapportages en jaarstukken. De eerste twee instrumenten passen vooral bij de volksvertegenwoordigende en kaderstellende rol (planning). De laatste twee bij de controlerende rol (control). U kunt op basis van de bestuursrapportages en de jaarstukken wel bijsturen. De doelstelling van planning en control is het sturen en beheersen van de gemeentelijke processen. Dit betekent in de praktijk het bieden van tijdig, volledig en juist inzicht in de beoogde maatschappelijke effecten (doelstellingen), de activiteiten die bijdragen aan het realiseren van deze doelstellingen en de middelen die daarvoor beschikbaar zijn. Het uiteindelijk doel is u als raad in staat te stellen juiste beslissingen te nemen in het belang van onze inwoners, bedrijven en instellingen. Om de kwaliteit van de planning & control cyclus en de informatiewaarde voor u verder te vergroten hebben wij in het jaar 2020 geïnvesteerd in een verdere doorontwikkeling. Belangrijke stappen zijn hiervoor gezet bij de samenstelling, opzet en inhoud van de begroting 2021. Daarnaast wordt binnen het team financieel advies meer aandacht gegeven aan de facilitering en ondersteuning van de verschillende domeinen bij hun reguliere taken. Dit om te komen tot een betere financiële control binnen de gehele organisatie. Vanwege de coronacrisis was het niet mogelijk om een volledige kadernota op te leveren en hebben we in overleg met u een kaderbrief opgesteld. Om de impact van de coronacrisis op de organisatie goed in beeld te krijgen hebben wij in juni een impactanalyse opgeleverd. Ook stond de tweede bestuursrapportage in november in het teken van de impact van corona op onze organisatie tot september. In deze jaarstukken hebben wij een aparte paragraaf geschreven om het totaalbeeld van de impact van corona op onze organisatie te geven. |
---|
Naam kengetal | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | ||||
Financiën - belastingen - % oninbaar | 0,70 | 0,50 | 0,60 | 0,60 | 0,50 | |||||
Toelichting kengetal | ||||||||||
Bepaalde belastingvorderingen kunnen niet, of maar voor een deel, geïnd worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld faillissementen, wettelijke schuldsanering of overlijden. | ||||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||||
Financiën - belastingen geïnd op betaaldag | 98 | 99 | 96 | 98 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting kengetal | |||||||
Het percentage van de openstaande belastingen dat op de betaaldag wordt geïnd. | |||||||
Toelichting ontwikkeling | |||||||
Door covid 19 ligt het percentage voor 2020 lager dan in voorgaande jaren. |
Financiën - betalen facturen < 30 dagen | 76 | 78 | 98 | 95 | 90 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Toelichting kengetal | |||||||
Voor de overheid geldt een wettelijke verplichting om rekeningen binnen dertig dagen te betalen. Bij uitblijvende betalingen is het risico op liquiditeitsproblemen groot. Deze indicator toont het percentage van de facturen dat betaald is binnen dertig dagen. | |||||||
Toelichting ontwikkeling |