In 2019 is begonnen met de professionalisering van de inkoopfunctie. Aanleiding was een rapport van de rekenkamercommissie. Deze professionalisering heeft in 2020 verder vorm gekregen door het neerzetten van een inkooporganisatie, een inkoopsysteem en het geven van opleidingen en trainingen voor medewerkers. Inkooporganisatie - Elk domein heeft een inkoopondersteuner gekregen, die inkopers binnen het domein ondersteunt bij het rechtmatig, doelmatig en doeltreffend aanbesteden van inkoopopdrachten;
- Midden november is een inkoopcoördinator/-adviseur in vaste dienst aangenomen om verder invulling te geven aan verbeteracties op inkoopgebied.
Inkoopsysteem - Er is een inkoopsysteem (CTM Solution) ingevoerd waarmee inkoopopdrachten op een uniforme manier 'in de markt' kunnen worden gezet;
- Daarnaast zijn sjablonen, formats, voorbeelddocumenten voor alle inkopers beschikbaar gesteld om het inkoopproces te vereenvoudigen, meer uniformiteit in de inkoopprocessen te bereiken en daarmee minder administratieve lasten voor opdrachtgevers en opdrachtnemers.
Opleiding/training inkoopprocessen - In 2020 zijn verschillende opleidingen/trainingen en workshops voor inkopers gehouden;
- Op intranet zijn diverse toelichtingen en handleidingen opgenomen voor inkoop en aanbesteden;
- Op intranet is het inkoopproces beschreven.
Inkoopbeleid - In 2020 is het inkoopbeleid uit 2013 geactualiseerd. Dit wordt naar verwachting begin 2021 door het college vastgesteld. Daarna wordt het via de website gepubliceerd.
|
---|