Paragraaf Corona/Covid-19
Inleiding |
---|
De coronacrisis heeft ingrijpende gevolgen voor de Nederlandse gemeenten. Onder meer op het gebied van economie, financiën, onderwijs, openbare orde en het sociaal domein. COVID-19 is een gebeurtenis die we niet aan een specifiek programma of taakveld toe kunnen rekenen. Toch is het wenselijk om u en onze inwoners in één integraal overzicht mee te nemen in de maatregelen die we hebben genomen en toe te lichten welke gevolgen COVID-19 heeft (gehad) voor onze gemeente. Daarom nemen we een paragraaf corona/COVID-19 op in de jaarrekening 2020. We lichten in het kort toe welke afspraken we hebben gemaakt. Ook gaan we in op de risico’s/ maatschappelijke effecten die optreden. We sluiten af met een financiële samenvatting, waarmee we de extra kosten en gemiste opbrengsten in beeld brengen, in relatie met de coronasteun die we ontvingen van het Rijk en de provincie Gelderland. |
Beleid(skaders) |
We besloten in 2020 alleen lokale economische ondersteuning toe te passen (maatwerk) als hierom werd gevraagd. Als algemene gedragslijn hanteerden we de volgende uitgangspunten:
We besloten het volgende maatwerk toe te passen:
|
Externe ontwikkelingen |
In de decembercirculaire 2020 is een aanvullend pakket coronasteun vanuit het Rijk bekend gemaakt. Het gaat om een aantal afspraken over 2020, 2021 en 2022 die we nog niet financieel konden verwerken:
Van de laatste drie is eind maart het compensatiebedrag bekend gemaakt. Hier komen verderop in deze paragraaf op terug. Als laatste zijn in het aanvullend pakket medeoverheden een aantal afspraken gemaakt over compensatie aan gemeenten die via een specifieke uitkering vanuit een vakdepartement lopen:
De afspraken over de werkelijke compensatie van de extra uitgaven en van de inkomstenderving gelden voor de reeds in kaart gebrachte dossiers ook in ieder geval in het eerste kwartaal van 2021. Voor de periode na het eerste kwartaal 2021 vindt nog overleg plaats. Op sommige terreinen zijn al meer specifieke afspraken voor 2021 gemaakt:
Onze dorpshuizen zijn belangrijke gemeenschapsvoorzieningen die bijdragen aan de leefbaarheid. Door de coronamaatregelen moesten veel gemeenschapsvoorzieningen sluiten. De provincie Gelderland ondersteunt gemeenten financieel (€ 27.000) om onderzoek te doen naar de rol en functie van onze gemeenschapsvoorzieningen. Wij gaan ze helpen onderzoek te doen naar de vitaliteit en toekomstbestendigheid van 1 of meer gemeenschapsvoorzieningen. Dit onderzoek vormt de basis van ons accommodatiebeleid. Corona heeft geen impact gehad op de grondverkopen op Doejenburg II. Een aantal verkopen ging niet door, maar ook nieuwe partijen hebben zich tegelijkertijd gemeld voor de koop/pacht van kavels. Er is behoefte aan aanvullend communicatiebudget voor de opstart van het toeristisch seizoen. We moeten meer dan normaal inzetten om bedrijven en consumenten in de vrijetijdssector te informeren over wat wel en wat niet mag. Dat is maatwerk en is aanvullend op de reguliere communicatie en promotie via onze partners en het Bureau Toerisme Rivierenland. Speciale aandacht en tijd is nodig voor de horeca en evenementensector in 2021. Deels vanuit gemeentelijk inkomsten (leges, OZB), maar daarnaast ook vanwege het feit dat deze branches extra getroffen zijn. In 2020 heeft het zomerseizoen een positieve rol gespeeld voor de horeca (met name verblijfsrecreatie was succesvol). Maar de evenementensector staat al een jaar stil en we verwachten dat we deze in 2021 op zijn vroegst na 1 juli kunnen hervatten. Vanuit economie en het accountmanagement bedrijven zal dit het tweede halfjaar 2021 veel aandacht en tijd vragen. |
Risico's |
De coronapandemie heeft in 2020 grote gevolgen gehad voor de samenleving, op veel terreinen. Naar deze gevolgen zijn inmiddels veel onderzoeken gedaan, maar er is nog veel onduidelijk. Een aantal maatschappelijke effecten is al te zien. Veel mensen zijn ziek geworden of overleden aan COVID-19. Deze ziekte, maar ook de gevolgen van de pandemie kunnen op de lange termijn gevolgen hebben. Bijvoorbeeld door het uitstellen of afstellen van reguliere zorg door de hoge druk op de gezondheidzorg. Of langdurige klachten voor mensen die een coronabesmetting doormaakten. Wat de economische gevolgen zullen zijn is nog niet bekend. De steunmaatregelen zorgen ervoor dat veel bedrijven overeind kunnen blijven, maar of dit zo blijft na de crisis is de vraag. De coronamaatregelen hebben ook grote impact, bijvoorbeeld op de leerprestaties van kinderen. Het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) meldt: “Onderzoek van anderen (Engzell et al. 2020) liet zien dat het merendeel van de kinderen in het basisonderwijs thuis minder leert dan op school. Kinderen uit een lager sociaaleconomisch milieu lopen daarbij de grootste leerachterstanden op.” Ondanks de hoge werkdruk zijn de gevolgen voor de ambtelijke organisatie vooralsnog beperkt. Op het gebied van Economische zaken is ontzettend veel tijd gestoken in de afstemming en uitvoering van coronamaatregelen. Naast de reguliere werkzaamheden vanuit het accountmanagement voor bedrijven moeten we corona specifieke taken uitvoeren, zoals aanvraag gedoogverklaringen, tijdelijke ontheffingen, aanvullende beleidsstukken (terrasvergunningen), koop lokaal acties en interne en externe afstemming (ODR, BTR, Regio Rivierenland). Deze crisis en de effecten daarvan hebben wel steeds meer effect op medewerkers. Het thuiswerken en gemis van collega's valt een aantal medewerkers steeds zwaarder. Ook bemoeilijkt het thuiswerken de samenwerking op sommige punten. We lopen nog geen achterstanden op, behalve bij het oppakken van ruimtelijke projecten. Hier ontstaat vertraging in de afhandeling en moeten we keuzes maken. Terug naar hoe het was voor de coronapandemie gaan we niet. De bestaande ontwikkelingen door corona geven ontwikkelingen op het vlak van digitalisering wel een boost. Ook een andere organisatieontwikkeling, Het Nieuwe Werken, zal sneller van de grond komen. Dit zijn geen echte risico’s, maar wel effecten. Wat wel vaststaat is dat we in 2021 extra kosten zullen maken. Denk aan bijvoorbeeld ICT, communicatie, extra schoonmaak en beschermingsmiddelen zoals mondkapjes. De extra kosten over het eerste kwartaal zijn € 30.000. |
Conclusie |
In 2020 is door de organisatie hard gewerkt om het reguliere werk door te laten gaan. Het thuiswerken en het sluiten van de scholen en kinderopvang maakten dat niet altijd makkelijk. Door de combinatie van thuiswerken met dichte scholen en andere omstandigheden heeft een aantal medewerkers minder uren gewerkt. Daarnaast is er door de extra werkzaamheden, zoals het uitvoeren van het compensatiepakket, tijdelijke uitbreiding gerealiseerd (een aantal medewerkers heeft extra uren gewerkt). Ook hebben we extra in moeten huren. Over het algemeen ging het reguliere werk door en zijn we tevreden hoe dit is gelopen. Het compensatiepakket in 2020 is onvoldoende gebleken om alle extra kosten/ inkomstderving te compenseren. Dit nadeel was voorzien bij de tweede bestuursrapportage 2020. We hebben de begroting bijgesteld op basis van onze prognose qua verwachte extra kosten / inkomstenderving. Ten opzichte van de aangepaste begroting houden we € 22.750 over. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het resultaat van de jaarrekening 2020. |
Financiële samenvatting COVID-19
Het compensatiepakket dat het kabinet via de juni-, september- en decembercirculaire 2020 aan ons beschikbaar stelde voor 2020 en 2021 bedraagt in totaal € 1.067.500. Hiervan heeft € 129.000 betrekking op 2021. Daarnaast is € 273.250 niet bestemd voor een specifiek coronadoel. Dit geld is dan ook ingezet als algemeen dekkingsmiddel. Het gedeelte van het compensatiepakket dat we hebben ingezet in 2020 voor specifieke doelen komt daarmee uit op € 665.250.
Naast het kabinet ontvingen we de door de provincie Gelderland maximaal beschikbaar gestelde subsidie COVID-19 van € 75.750. Dat betekent in totaal € 741.000.
Samengevat ziet dit er als volgt uit:
Totaal compensatiepakket | Juni | September | December | Totaal |
---|---|---|---|---|
Inhaalzorg en meerkosten Jeudzorg/ Wmo | € 54.000 | € 29.500 | € 83.500 | |
Toezicht en handhaving | € 60.000 | € 60.000 | ||
Inkomstenderving leges | € 20.750 | € 20.750 | ||
Lagere toeristenbelasting | € 54.000 | € 54.000 | ||
Extra kosten verkiezingen | € 52.500 | € 52.500 | ||
Lokale culturele voorzieningen | € 64.000 | € 91.500 | € 155.500 | |
Voorschoolse voorziening peuters | € 54.500 | € 54.500 | ||
Participatie | € 115.750 | € 55.000 | € 170.750 | |
Compensatie quarantainekosten | € 3.750 | € 3.750 | ||
Jeugd aan zet | € 10.000 | € 10.000 | ||
Subtotaal | € 342.250 | € 279.750 | € 43.250 | € 665.250 |
Subsidie Covid-19 provincie Gelderland | € 75.750 | |||
Totaal | € 741.000 |
Bij de tweede bestuursrapportage 2020 voorzagen we een tekort op het op dat moment bekende compensatiepakket. U stelde toen in totaal € 889.500 beschikbaar. Uiteindelijk is € 866.750 bij de jaarrekening 2020 uitgegeven. Dit resulteert in een voordeel van € 22.750. In onderstaande tabel leest u de uitkomst per pakket:
Compensatiepakket | Juni & | December | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|---|
Inhaalzorg en meerkosten Jeudzorg/ Wmo | € 54.000 | € 29.500 | € 209.000 | € 147.000 |
Toezicht en handhaving | € 60.000 | € 53.500 | € 52.250 | |
Inkomstenderving leges | € 20.750 | € 24.500 | € 15.000 | |
Lagere toeristenbelasting | € 54.000 | € 54.000 | € 0 | |
Extra kosten verkiezingen | € 52.500 | € 52.500 | € 54.000 | |
Lokale culturele voorzieningen | € 155.500 | € 155.500 | € 155.500 | |
Voorschoolse voorziening peuters | € 54.500 | € 54.500 | € 37.500 | |
Participatie | € 170.750 | € 164.000 | € 152.250 | |
Diverse coronamaatregelen | - € 24.000 | € 106.250 | ||
Subsidie provincie voor extra inhuur | € 75.750 | € 146.000 | € 137.750 | |
Compensatie quarantainekosten | € 3.750 | € 0 | € 0 | |
Jeugd aan zet | € 10.000 | € 0 | € 9.250 | |
Totaal | € 697.750 | € 43.250 | € 889.500 | € 866.750 |
Hierna gaan we nader in op het doel van de verschillende compensatiepakketten, de financiële en beleidsmatige verantwoording. Ook lichten we het compensatiepakket 2021, de compensatie zonder specifiek doel (zogenoemde 'schrappen opschalingskorting'), de TOZO en de TONK nader toe.
Inhaalzorg en meerkosten Jeugdzorg en Wmo (inclusief omzetgarantie) | |||||
Doel compensatie | Het kabinet stelde in 2020 geld beschikbaar om de gevolgen van de coronacrisis voor zorgaanbieders en gemeenten te beperken. Het geld is bedoeld om de directe meerkosten in de coronacrisis die lokaal optreden als gevolg van de RIVM-richtlijnen te compenseren. Ook is dit geld bedoeld om zorgaanbieders financiële zekerheid te bieden. | ||||
---|---|---|---|---|---|
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 84 |
Lasten | 0 | 209 | 147 | 62 | |
Financiële verantwoording | Voor inhaalzorg en meerkosten (continuïteitsbijdrage) was geen bedrag begroot in de begroting. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 gingen we ervan uit dat we € 54.000 zouden ontvangen van het Rijk. Van de totale aanvraag van zorgaanbieders was toen € 209.000 in behandeling of al goedgekeurd. Via de decembercirculaire 2020 is nog eens € 29.500 beschikbaar gesteld. Uiteindelijk is er voor € 147.000 goedgekeurd:
Ten opzichte van de aangepaste begroting een meevaller van € 62.000. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het financiële resultaat van de jaarrekening 2020. Als we het betaalde bedrag afzetten tegenover de compensatie van het kabinet komen we € 63.000 tekort. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | Zorgaanbieders hebben door de coronacrisis soms op een andere manier zorg verleend om de zorg veilig te kunnen bieden. Dit vroeg om ruimte en soepelheid in de verantwoording en daarmee om het tijdelijk loslaten van contractuele afspraken. Door vraaguitval en verminderde inzetbaarheid van personeel (door verhoogd ziekteverzuim) is de omvang van de zorg en ondersteuning soms afgeweken van de normale situatie. De financiering van de gemiste omzet vond zoveel mogelijk plaats. Van zorgaanbieders werd verwacht dat zij zich inspanden om de professionele inzet zo goed mogelijk te benutten en daarmee de eventuele omzetdaling te beperken. | ||||
Toezicht en handhaving | |||||
Doel compensatie | In 2020 ontvingen we van het kabinet geld met als doel de extra toezicht- en handhavingskosten door onder andere de extra inzet van boa’s te compenseren. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 |
Lasten | 0 | 54 | 52 | 2 | |
Financiële verantwoording | Voor extra toezicht en handhaving was geen bedrag begroot in de begroting. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 werd bekend dat we € 60.000 zouden ontvangen van het Rijk. We gingen ervan uit dat we in 2020 € 53.500 uit zouden geven voor toezicht en handhaving. In werkelijkheid waren de kosten € 51.500. Ten opzichte van de aangepaste begroting een meevaller van € 2.000. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | In 2020 is toezicht en handhaving ingezet op de coronamaatregelen. Een groot deel van het jaar ging het om de handhaving en het toezicht op de noodverordening en vanaf december 2020 de Tijdelijke Wet Maatregelen COVID-19. Deze inzet is gerealiseerd door inhuur van boa-capaciteit. Daarnaast vond er inhuur plaats ter ondersteuning van de adviseur openbare orde en veiligheid en crisisbeheersing om zowel de lokale als regionale inzet in de crisisorganisatie uit te kunnen voeren. | ||||
Inkomstenderving leges | |||||
Doel compensatie | Door de coronamaatregelen waren er in de periode van 1 maart tot 1 juni geen terrassen opengesteld en zijn er geen markten en evenementen geweest. We zijn daardoor geconfronteerd met een terugval van inkomsten uit leges. We zijn voor dit doel door het kabinet gecompenseerd. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 59 | 34 | 44 | 10 | 21 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | Bij de tweede bestuursrapportage 2020 schatten we in dat we € 24.500 minder aan leges zouden innen. € 3.500 meer dan de compensatie die we ontvangen. De verwachte lagere leges opbrengst bestond uit:
De legesopbrengst is hierop naar beneden bijgesteld. Bij de jaarrekening blijkt dat de lagere leges opbrengst € 14.500 bedraagt. Een meevaller van € 10.000. Dit bedrag maakt onderdeel uit van het financiële resultaat van de jaarrekening 2020. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | Uiteindelijk hebben we € 4.500 aan eerder geïnde leges voor huwelijken terugbetaald. Verder besloot het college in april 2020 alle reeds betaalde leges voor te organiseren evenementen terug te betalen/ kwijt te schelden. De inschatting was dat het ging om € 20.000. In werkelijkheid klopt de inschatting. Andere legesaanvragen op basis van de APV zoals de buitenschoolse opvang, gastouderopvang en drank- en horecavergunning waren hoger. Daardoor hadden we toch hogere legesinkomsten dan de begroting na wijziging. Deze aanvragen verschillen per jaar en daarom zijn de legesopbrengsten lastig in te schatten. | ||||
Lagere toeristenbelasting | |||||
Doel compensatie | In 2020 ontvingen we geld van het kabinet om de gederfde inkomsten toeristenbelasting te compenseren. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 220 | 166 | 249 | 83 | 54 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | Bij de tweede bestuursrapportage 2020 was het lastig om een voorspelling te doen van de gederfde toeristenbelasting. We werden gecompenseerd voor 1 kwartaal dus we hebben de begroting aangepast met dit bedrag. Achteraf blijkt dat dit niet nodig was. We ontvangen € 83.250 meer dan de aangepaste begroting en zelfs € 29.250 meer dan de oorspronkelijke begroting. Een meevaller van | ||||
Beleidsmatige verantwoording | In verband met corona zijn er veel mensen in eigen land op vakantie gegaan. Dit zie je terug in de opbrengsten toeristenbelasting 2020. | ||||
Extra kosten verkiezingen | |||||
Doel compensatie | In 2020 ontvingen we geld van het kabinet om de verkiezingen conform de coronarichtlijnen te laten verlopen. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 53 |
Lasten | 0 | 53 | 54 | -1 | |
Financiële verantwoording | We ontvangen in 2020 € 52.500 extra geld om de verkiezingen volgens de coronarichtlijnen te laten verlopen. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 besloot u het volledige bedrag van € 52.500 over te hevelen naar 2021. In 2021 geven we namelijk het geld uit. In 2020 gaven we alleen € 1.500 aan voorbereidingskosten uit. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | Vanwege COVID-19 maken we extra kosten. Enkele voorbeelden zijn:
| ||||
Lokale culturele voorzieningen | |||||
Doel compensatie | In 2020 ontvingen we van het kabinet geld om culturele voorzieningen zoals bibliotheken, musea en monumenten financieel te ondersteunen, omdat zij onder andere inkomsten mislopen uit kaartverkoop en horeca. Ook is dit geld bedoeld om sportverenigingen, dorpshuizen en vrijwilligersorganisaties financieel te ondersteunen. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 156 |
Lasten | 0 | 156 | 156 | 0 | |
Financiële verantwoording | In 2020 ontvingen we totaal € 155.500 toebedeeld aan:
Bij de tweede bestuursrapportage 2020 stelde u vast om dit bedrag volledig te realiseren voor dit doel. In 2020 is dit bedrag volledig uitgegeven. De financiële samenvatting is als volgt:
| ||||
Beleidsmatige verantwoording | We hebben hiervoor verenigingen en stichtingen gecompenseerd voor hun misgelopen inkomsten en/of extra uitgaven die ze hebben gehad:
| ||||
Voorschoolse voorziening peuters | |||||
Doel compensatie | We ontvingen geld van het kabinet om de eigen bijdrage van ouders/verzorgers te vergoeden voor de periode dat zij de rekening bleven betalen ten tijde van de coronacrisis toen de kinderopvang (gedeeltelijk) sloot. Ook ontvingen we geld voor de gratis opvang die we aanboden voor kinderen van wie één of beide ouders werken in een cruciaal beroep of vitale sector. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 55 |
Lasten | 0 | 55 | 37 | 18 | |
Financiële verantwoording | Voor deze compensatie was geen bedrag opgenomen in de begroting. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 was bekend dat we € 54.500 aan compensatie zouden ontvangen. We gingen er toen vanuit dat we het hele bedrag nodig zouden hebben. Uiteindelijk blijkt de verplichting € 37.000 te zijn. Het restant van € 18.000 maakt onderdeel uit van het financiële resultaat van de jaarrekening 2020. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | De kinderopvangorganisaties hebben gezamenlijk een bedrag van € 2.500 uitgekeerd aan ouders voor onterecht betaalde ouderbijdrages voor de periode dat de opvang in het voorjaar van 2020 gesloten was. Wij hebben deze kosten vergoed. Kinderopvangorganisaties en scholen boden in het voorjaar van 2020 noodopvang aan kwetsbare kinderen en kinderen van ouders met vitale beroepen aan. We vroegen ze om een opgave (plus specificatie) te doen van de extra gemaakte kosten voor de noodopvang. De extra gemaakte kosten bedragen € 30.000. Wij hebben deze kosten ook conform opgave vergoed. Van de verplichting resteert nog € 4.500. | ||||
Participatie | |||||
Doel compensatie | Als gevolg van het coronavirus zijn de sociale werkbedrijven geheel of gedeeltelijk gesloten. Daardoor vallen bedrijfsopbrengsten weg, waarmee (deels) de loonkosten van medewerkers die werkzaam zijn voor het sociale werkbedrijf worden gefinancierd. Voor dit doel ontvangen we een compensatie van het kabinet. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 171 |
Lasten | 301 | 465 | 422 | 43 | |
Financiële verantwoording | Bij de tweede bestuursrapportage 2020 gingen we ervan uit dat we van de compensatie € 164.000 extra moesten betalen. Uiteindelijk is niet het hele bedrag nodig geweest. De bedrag maakt onderdeel uit van het financiële resultaat van de jaarrekening 2020. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | De omzetgarantie die we hebben betaald aan de Werkzaak bedraagt € 152.250. | ||||
Diverse coronamaatregelen | |||||
Doel compensatie | De coronapandemie heeft invloed op heel veel taken die we uitvoeren als gemeente. Veel benoemen we apart in deze paragraaf, maar de meeste kleine afwijkingen hebben we in de tweede bestuursrapportage 2020 gebundeld. In deze paragraaf komen we hier op terug. Voornamelijk heeft het te maken met het feit dat we anders zijn gaan werken waardoor we meer, maar ook minder kosten maakten. Hiervoor worden we niet gecompenseerd. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Lasten | 161 | 137 | 243 | -106 | |
Financiële verantwoording | Voor de taken die we gebundeld hadden in de tweede bestuursrapportage 2020 was € 161.000 begroot. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 gingen we ervan uit dat we € 23.500 minder kosten zouden maken. Hierop hebben we de begroting naar beneden bijgesteld. Vergeleken met de aangepaste begroting gaven we € 106.000 meer uit. Het tekort wordt veroorzaakt door extra kosten van € 47.650 op onze bedrijfsvoering en € 58.600 aan extra kosten op afvalinzameling van Avri. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | Op hoofdlijnen gaat het om de volgende ontwikkelingen:
| ||||
Subsidie provincie ingezet voor extra inhuur | |||||
Doel compensatie | In 2020 stelde de provincie Gelderland subsidie beschikbaar voor COVID-19. De subsidie hebben we ontvangen voor de activiteit(en):
| ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 76 |
Lasten | 0 | 146 | 138 | 8 | |
Financiële verantwoording | Vanwege de coronapandemie hebben we extra in moeten huren. Hiervoor stelde de provincie subsidie beschikbaar. Bij de tweede bestuursrapportage 2020 was bekend dat we € 75.750 hadden ontvangen van de provincie. We gingen er toen vanuit dat we € 146.000 uit zouden geven aan inhuur. In werkelijkheid is dit € 138.000 geweest. Ten opzichte van de aangepast begroting een meevaller van € 8.000. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | De subsidie van de provincie hebben we gebruikt voor:
Voor het overige is extra ingehuurd op:
| ||||
Compensatie quarantainekosten | |||||
Doel compensatie | Het kabinet sprak met gemeenten af dat zij een rol zullen vervullen bij het ondersteunen van mensen die in quarantaine moeten. Hiervoor ontvingen we een compensatie. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | Via de decembercirculaire 2020 ontvingen we € 3.750 voor dit doel. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | De compensatie werd pas bekend in december. Ook gaat het om een gering bedrag. Vooralsnog zijn er geen plannen gemaakt. | ||||
Jeugd aan zet | |||||
Doel compensatie | Corona heeft impact op het welbevinden van jongeren. Dagelijkse activiteiten zijn voor veel jongeren door de coronacrisis niet (goed) mogelijk. Ook is er in toenemende mate zorg op de fysieke en psychische gezondheid van jongeren. We ontvingen een bijdrage van het kabinet om jongeren in deze tijd te ondersteunen. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Lasten | 0 | 0 | 9 | -9 | |
Financiële verantwoording | Via de decembercirculaire 2020 ontvingen we € 10.000 voor dit doel. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | Om jongeren tussen de 12 en 18 jaar te activeren tijdens de zomervakantie gaven we samen met de jongerenwerkers een vlogworkshop. Op deze manier konden jongeren hun talent ontwikkelen en elkaar ontmoeten. Daarnaast kwamen jongeren op een positieve manier in beeld en zetten ze zich in voor de samenleving. De cursus bestond uit drie dagdelen met gedurende deze dagdelen intensieve begeleiding van een filmmaker. Circa 25 jongeren uit onze gemeente namen hieraan deel. We organiseerden deze cursus samen met de gemeente Tiel. | ||||
Schrappen opschalingskorting | |||||
Doel compensatie | Gezien de toegenomen financiële druk bij gemeenten door corona besloot het kabinet de oploop in de opschalingskorting voor gemeenten in de jaren 2020 en 2021 incidenteel te schrappen met als doel de financiële druk te verlichten. Wat houdt de opschalingskorting in? In 2015 vond het kabinet dat er gemeenten moesten komen met meer dan 100.000 inwoners. Veel gemeenten zouden dan moeten fuseren (opschalen). Daardoor kan efficiënter gewerkt worden, waardoor minder geld uit het gemeentefonds hoeft te worden betaald. De verplichte opschaling is nooit gekomen, maar de korting bleef gehandhaafd. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 273 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | Het schrappen van de opschalingskorting betekende dat we eenmalig in 2020 € 83.250 en in 2021 € 190.000 extra ontvingen. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | In tegenstelling tot de overige compensaties is aan deze compensatie geen specifiek doel gekoppeld. Deze gelden hebben we in 2020 en in 2021 ingezet als algemeen dekkingsmiddel. | ||||
Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) | |||||
Doel compensatie | De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een van de maatregelen van het kabinet om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. De regeling is bestemd voor zelfstandig ondernemers, waaronder zzp'ers. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 6.745 | 2.582 | -4.163 | 7.595 |
Lasten | 0 | 6.745 | 2.243 | 4.502 | |
Financiële verantwoording | Bij de tweede bestuursrapportage was bekend dat we ruim € 6,7 miljoen zouden ontvangen van het kabinet. We hebben de begroting hierop aangepast. Uiteindelijk hebben we van het Rijk bijna € 7,6 miljoen ontvangen. In totaal gaven we in 2020 € 2,2 miljoen uit en heeft € 2,5 miljoen aan compensatie betrekking op 2020. Het verschil van € 0,3 miljoen is de bijdrage die we ontvangen voor de uitvoering van de Tozo. Het restant van € 5 miljoen moeten we terugbetalen. In 2021 ontvangen we opnieuw geld van het kabinet. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | De Tozo is een van de maatregelen om ondernemers te ondersteunen tijdens de coronacrisis. We hebben alleen al in 2020 meer dan 700 aanvragen voor levensonderhoud en 51 aanvragen voor bedrijfskapitaal behandeld. We verwachten ook in 2021 nog veel aanvragen voor de Tozo-regeling. | ||||
Reservering 2021 | |||||
Doel compensatie | In de decembercirculaire 2020 zijn extra gelden beschikbaar gesteld in 2021, omdat de coronacrisis nog niet voorbij is. We reserveren deze gelden, omdat we verwachten ook in 2021 nog extra kosten te moeten maken. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 129 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | De extra gelden van € 129.000 zijn beschikbaar gesteld voor:
Eind april is het vierde steunpakket bekend gemaakt. Deze bedragen zijn nieuw en komen bovenop de eerder genoemd € 129.000. De gelden worden via de meicirculaire 2021 beschikbaar gesteld. Om deze reden benoemen we dit steunpakket apart. Bij de eerste bestuursrapportage 2021 komen we hier op terug. Dan volgt ook de beleidsmatige verantwoording. Het steunpakket maart is totaal € 271.500 en bestaat uit:
| ||||
Beleidsmatige verantwoording |
| ||||
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) | |||||
Doel compensatie | Niet iedereen is tijdens de coronacrisis uit de financiële problemen geholpen door eerdere steunmaatregelen. Via de gemeenten biedt het Rijk extra hulp met de regeling TONK. | ||||
Onderdeel | Begroting 2020 | Begroting 2020 | Rekening 2020 | Verschil | Compensatie |
Baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 174 |
Lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Financiële verantwoording | Eind april hebben we nog geen bedrag ontvangen van het Rijk. Het laatste bericht is dat wij € 174.000 ontvangen voor uitkeringen en uitvoeringskosten. We krijgen geen aparte vergoeding per besluit zoals bij de Tozo. Bij de eerste bestuursrapportage 2021 komen we hier op terug. | ||||
Beleidsmatige verantwoording | We krijgen weinig aanvragen binnen en dat schijnt in het hele land zo te zijn. We hebben 3 TONK-uitkeringen toegekend en 2 afgewezen. In totaal zijn er zo’n 7 tot 8 TONK-uitkeringen aangevraagd. |