Huisvesting en facilitaire zaken
Dit onderdeel betreft de huisvesting van ons bestuur, onze organisatie en de huurders in het gemeentehuis aan de Wetering 1 in Maurik. Het gaat hierbij om het onderhoud van het pand, de inrichting en het terrein rondom het gemeentehuis. Facilitaire zaken omhelst alle facilitaire aangelegenheden in en rondom het gemeentehuis. Het gaat onder meer om beveiliging, catering, inkoop, postzaken en drukwerk. Facilitaire zaken draagt bij aan een goed werkende, efficiënte en gezonde organisatie. Door een zorgvuldig vastgesteld meerjarenonderhoudsplan (MJOP) zorg dragen voor een veilige werkomgeving, waarbij tijdig onderhoud aan installaties en het gebouw wordt gedaan. Hierbij wordt voor elk item een bewuste keuze gemaakt op basis van gecalculeerde risico’s en kosten. Thuiswerken was/is de norm, alleen onder bijzondere omstandigheden konden medewerkers werken op kantoor. We hebben veel beschermingsmaatregelen genomen om het gemeentehuis Coronaproof in te richten zodat het gemeentehuis een gezonde en veilige omgeving is voor medewerkers en inwoners. Zo hebben we plexiglas schermen bij zowel de receptie als de publieksbalie aangebracht, bestickering in de hal en trappenhuizen geplakt, desinfectiezuilen geplaatst en vergaderruimte ingericht op 1,5 meter afstand. Alle medewerkers op het gemeentehuis hebben ook de mogelijkheid handschoenen, mondkapjes en desinfectiedoekjes te gebruiken. Dit heeft ook impact gehad op de schoonmaak. Door o.a. het gebruik van desinfecterende schoonmaakmiddelen, en plexiglasschermen die ook schoongemaakt moeten worden. We gingen van reguliere schoonmaakprogramma’s waarbij er periodieken zaten in het schoonmaken van bijvoorbeeld bureaus, toiletten en vergaderruimtes naar ‘zichtbaar schoonmaken’. Opeens had iedereen een kritische blik op de schoonmaak. Door zichtbare schoonmaak zien de collega’s dat een gezonde en veilige werkomgeving in het gemeentehuis voorop staat. In 2020 hebben we progressie geboekt op de volgende onderdelen:
|
---|