Paragrafen

Paragraaf Bedrijfsvoering

Juridische zaken

Vanaf maart 2020 is de afdeling juridische zaken belast met extra werkzaamheden. Denk hierbij aan het beantwoorden van vragen die door inwoners, ondernemers en andere contacten via e-mail en telefoon gesteld worden over de coronamaatregelen. De vragen worden dagelijks getoetst aan de op dat moment geldende tijdelijke regeling maatregelen COVID-19 (voorheen de noodverordeningen).  Deze wet is vanaf 1 december 2020 in werking getreden.

Met het inwerkingtreden van deze wet is de systematiek van noodverordeningen gewijzigd in een Ministeriële regeling. Waar voorheen de voorzitter van de veiligheidsregio het voor het zeggen had, zijn het nu de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De burgemeester heeft bevoegdheden gekregen tot het verlenen van bepaalde ontheffingen van de geldende coronamaatregelen. Dit kan voor de gemeentelijke organisatie extra werkzaamheden met zich meebrengen. Een dergelijke ontheffing is in 2020 niet aangevraagd.

Alle inwoners hebben het recht om bezwaar te maken. Een hoorzitting door onze Commissie Bezwaarschriften is daar een belangrijk onderdeel van. We konden in de maanden maart, april, mei geen of beperkte fysieke zittingen houden, maar hebben dit daarna vanwege het zwaarwegende belang en de complexiteit van de onderwerpen zo snel mogelijk weer opgepakt. In de overige maanden zijn de zittingen van de Commissie Bezwaarschriften fysiek gehouden.      

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2021 11:56:38 met de export van 06/16/2021 09:41:36