Paragrafen

Paragraaf Verbonden partijen

Omgevingsdienst Rivierenland

Omschrijving

Wij hebben de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor onze gemeente.
Concreet betekent dit dat de ODR de volgende taken uitvoert:

  • Het verlenen van omgevingsvergunningen. Dat is de vergunning voor bouw- en milieutaken;
  • Het toezicht houden op de uitvoering van deze vergunningen om ervoor te zorgen dat er bijvoorbeeld niet meer of anders wordt gebouwd dan de vergunning toestaat;
  • Zo nodig handhaven. Dat betekent: afdwingen dat de wet gevolgd wordt;
  • Het verlenen van specialistisch advies voor vergunningen en voor bestemmingsplannen.

Juridische vorm

Gemeenschappelijke regeling

Vestigingsplaats

Tiel

Deelnemende partijen

Gemeenten: Buren, Neder-Betuwe, West Betuwe, Zaltbommel, Tiel, Maasdriel, West Maas en Waal en Culemborg.

Voor vergunningverlening en handhaving op het gebied van milieu is deelname verplicht. Daarnaast voert de omgevingsdienst voor ons ook vergunningverlening en handhaving uit voor bouwtaken.

Beleidskaders

  • Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht mei 2016
  • Regionaal Uitvoeringskader VTH taken 2016-2020.

Openbaar belang en doel

  • De gemeente heeft de ODR opdracht gegeven de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) uit te voeren voor de gemeente Buren.
  • Samen met de mede-opdrachtgevers speelt de ODR in op wijzigingen in wet- en regelgeving, bijvoorbeeld de omgevingswet of de wet kwaliteitsborging bouw.

Bestuurlijk belang

De ODR heeft een dagelijks bestuur bestaande uit de directeur van de ODR en vier wethouders. Daarnaast heeft een wethouder van elke deelnemer zitting in het algemeen bestuur. De gemeente Tiel, die alleen milieutaken heeft ingebracht, heeft één stem, de overige deelnemers hebben twee stemmen.

Aandeel

Ontwikkelingen

  • De ODR heeft in 2020 opnieuw gekeken naar haar missie en visie voor de komende vijf jaar. Dit is in samenwerking met gemeenten tot stand gekomen en uitgewerkt in een koersdocument. Belangrijke elementen van dit document zijn het versterken van partnerschap en het bieden van meerwaarde in de dienstverlening.
  • De effecten van corona op de ODR voor de toekomst zijn natuurlijk nog onduidelijk. Uit 2020 blijkt dat er beperkt verlies aan productieve uren is geweest als gevolg van corona.
  • In samenwerking met de gemeenten in Rivierenland, met ketenpartners en met andere omgevingsdiensten bereidt de ODR zich voor op de Omgevingswet. Deze treedt naar waarschijnlijkheid per 1 januari 2022 in. De voorbereidingen hierop waren in 2019 en 2020 in volle gang. De Omgevingswet zal gevolgen hebben voor de ODR organisatie. Welke gevolgen dit zijn wordt op dit moment in beeld gebracht. Deels is de ODR hiervoor afhankelijk van keuzes die gemeenten maken. Het kan zijn dat de meerjarenbegroting moet worden aangepast op de nieuwe taken en werkzaamheden van de ODR onder de Omgevingswet.
  • De ODR bereidt zich ook voor op de wet kwaliteitsborging bouw. Tussen het Rijk, VNG en andere belangenorganisaties worden nog gesprekken gevoerd hoe de WKB moet worden vormgegeven.
  •  

Risico's

Een risico zijn de stijgende kosten van de ODR. Deels komt dit door het stijgende aantal kleine vergunningaanvragen. Deze leveren de ODR meer werk op terwijl hier minder leges tegenover staan.
In 2020 hebben wij kritisch gekeken naar mogelijkheden om de kosten te beperken terwijl nog steeds aan alle wet- en regelgeving wordt voldaan. Wij onderzoeken nu onder meer of het mogelijk is de kosten van de ODR door
te belasten aan projecten.
De gemeente West Betuwe heeft aangegeven de vergunningverleningstaken bij de ODR weg te halen. Dit kan financiële consequenties hebben voor de ODR als geheel.
Andere te vermelden risico's zijn: het voldoende beschikbaar zijn van gekwalificeerd personeel en de gevolgen van de Wet Kwaliteitsborging.

Activiteiten

  • Per 1 januari 2021 start de ODR met een nieuwe VTH-applicatie;
  • Voor inwoners en bedrijven is niet alleen de inhoudelijke kwaliteit van ODR producten van belang, maar ook de klantgerichtheid. Hier is blijvende aandacht voor nodig. Het project Verbeteren klantgerichtheid is in 2020 afgerond en heeft concrete verbeteringen opgeleverd.

Website

ODR

Financiële informatie
(x € 1.000)

Realisatie
2018

Realisatie
2019

Realisatie
2020

Begroting
2020

Verschil

Bijdrage gemeente

2.243

2.471

2.630

2.595

-35

Eigen vermogen

1.527

1.398

2.389

1.080

N.v.t.

Toelichting financiële ontwikkelingen

De bijdrage aan de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) in 2020 was € 2.594.902. Het resultaat van 2020 was € 2.629.946. Hiermee zijn we € 35.044,- over budget gegaan. De stijging heeft vooral te maken met de stijging in het aantal vergunningaanvragen. Aangezien een vergunning behandeld moet worden, kan dit niet gestuurd op gepland worden. De stijging in de kosten wordt gecompenseerd door en stijging in de legesinkomsten. Naast de reguliere werkzaamheden die we van de ODR afnemen, huren we de ODR ook in voor extra taken zoals handhaving APV, Inter Gemeentelijk Project (IGP). We huren ook in voor de voorbereiding op nieuwe wetgeving (zoals bijvoorbeeld het wegvallen van het Programma Aanpak Stikstof). Deze taken waren in 2020 ook in het werkprogramma opgenomen.  

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2021 11:56:38 met de export van 06/16/2021 09:41:36