Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?
In de paragraaf Bedrijfsvoering gaan wij uitgebreid in op de verschillende onderdelen binnen de bedrijfsvoering:
- communicatie;
- huisvesting en facilitaire zaken;
- informatieveiligheid;
- informatisering en automatisering;
- inkoop;
- juridische zaken;
- personeel en organisatie;
- planning, control en financiën;
- griffie;
- rekenkamer.
Hier nemen we om dubbele informatie te voorkomen alleen enkele opmerkelijke zaken op.
Organisatieontwikkeling
Op 1 oktober 2018 is de structuur van onze organisatie ingericht met acht teams, een tweehoofdige directie en een kleine staf. In 2020 is deze wijziging geëvalueerd met de OR en alle medewerkers. Daaruit is geconcludeerd dat de organisatie onvoldoende is veranderd naar de robuuste zelfstandige flexibele, vraaggerichte, klantgerichte en toekomstbestendige gemeente die we wilden zijn.
In 2020 hebben we de structuur in samenwerking met de OR gewijzigd. De nieuwe structuur is gericht op een toekomstbestendige organisatie met een adequate dienstverlening in nauwe samenwerking met inwoners, organisaties, bedrijven en verenigingen. De grootste verandering in de gewijzigde structuur is dat medewerkers van de uitvoering en beleid bij elkaar zijn gebracht in één domein. Hierdoor ontstaan kortere lijnen waardoor de dienstverlening aan onze inwoners soepeler verloopt. De structuur bestaat uit vier domeinen (Sociaal Domein, Ruimte, Dienstverlening en Bedrijfsvoering) en een team Staf. Deze wijziging heeft geen personele consequenties gehad.
In 2020 is het management gestart om de contouren te schetsen van het ontwikkeltraject "Buren, in alles klantgericht" en in 2021 gaan we met alle medewerkers van start. We doen dit persoonlijk, proactief en met plezier. Dat zijn nu ook de drie waarden die we bepaald hebben.
Sinds maart 2020 werkt de organisatie bijna in zijn geheel thuis. Alleen de vitale functies zijn veelal op het gemeentehuis aanwezig geweest. Naast het reguliere werk kostte ook het uitvoeren van de coronamaatregelen en het contact met de verschillende getroffen sectoren zoals cultuur, sport, onderwijs, sociaal domein, ruimtelijke plannen en economie extra inzet. Daarnaast zorgde ook het thuiswerken er voor dat “samenwerken” minder natuurlijk was en georganiseerd moest worden. Ook heeft de combinatie thuiswerken met bijvoorbeeld thuisonderwijs veel extra aandacht gevraagd.
In 2020 hebben wij ook nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. In corona tijd kost het inwerken van nieuwe medewerkers veel meer tijd. Het leren van systemen en procedures, kennismaken met collega’s en bestuur, integraal werken en je thuis voelen binnen de gemeente Buren nemen nu veel meer tijd in beslag. Ook kost het de andere collega’s meer tijd om de nieuwe medewerkers te begeleiden. De ambtelijke organisatie is professioneel en heeft een hoge arbeidsethos. Er is hard gewerkt maar de combinatie van thuiswerken, continueren van eigen werk en het oppakken van extra werk heeft er voor gezorgd dat medewerkers aan het einde van het jaar moe waren.
Nieuw college
Op 21 januari 2020 is ons nieuwe college gestart. Na de coalitiebreuk in oktober 2019 zijn Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA in gesprek gegaan over een stabiel en duurzaam gemeentebestuur. De coalitiegesprekken hebben een nieuw coalitieakkoord en vier nieuwe wethouders als resultaat. In het coalitieakkoord staan een financieel robuuste gemeente, het herstel van het vertrouwen in het bestuur, maatwerk naar de kernen en ruimte voor inwoners en ondernemers centraal.
Solide financieel beleid
De financiële toekomst van gemeenten is onzeker en moeilijk. De coronacrisis heeft grote impact op de samenleving en op gemeenten. Wat de gevolgen op de langere termijn zijn, weten we nog niet. Daarnaast heeft het Rijk de afgelopen jaren veel taken neergelegd bij gemeenten, zonder hier voldoende budget voor mee te geven. De komende jaren blijft de bijdrage vanuit het Gemeentefonds, mede door de voorgenomen herziening, een onzekerheid. Dit leidt ertoe dat we alle zeilen bij moeten blijven zetten om in de toekomst een sluitende begroting aan u voor te kunnen leggen. Welke financiële gevolgen toekomstige verzwaring van taken, door bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet, op de lange termijn hebben blijft onzeker. Ook hebben we gekeken naar de beheersing van de kosten bij gemeenschappelijke regelingen. Hiervoor heeft u ook een motie aangenomen (D.074079), waarin een taakstellende bezuiniging is opgenomen van 2% op alle gemeenschappelijke regelingen
Ondanks dit alles is het ons gelukt u een sluitende begroting aan te bieden voor 2021 en 2022. Dit komt mede door de moeilijke keuzes die gemaakt zijn in het coalitieakkoord. Dan gaat het o.a. over de stijging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Het lijkt helaas noodzakelijk de OZB ook te laten stijgen in 2023. Dit doen we dan pas, omdat we daarmee genoeg tijd hebben om andere oplossingen te vinden om deze kostenstijging voor onze inwoners te voorkomen. Hiervoor heeft u ook een motie aangenomen, welke wij in 2021 uitvoeren.
Verplichte BBV-indicatoren
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Apparaatskosten | 2020 | 350 | 370 | 550 | ||||
Toelichting indicator | ||||||||
Apparaatskosten zijn de kosten van onze organisatie per inwoner. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | N.v.t. | |||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Bezetting | 2020 | 4,97 | 5,15 | 4,93 | ||||
Toelichting indicator | ||||||||
Deze indicator heeft betrekking op de daadwerkelijke bezetting van de formatie in aantal fte per 1.000 inwoners | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | N.v.t. | |||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Externe inhuur | 2020 | 2,70 | 2,60 | 2,58 | ||||
Toelichting indicator | ||||||||
Kosten als percentage van de totale loonsom en de totale kosten van de inhuur externen. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
N.B.: deze kengetallen zijn zelf berekend | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | N.v.t. | |||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Formatie | 2020 | 5,23 | 5,49 | 5,13 | ||||
Toelichting indicator | ||||||||
Deze indicator heeft betrekking op de formatie binnen onze organisatie, het aantal fte per 1.000 inwoners. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
N.B.: deze kengetallen zijn zelf berekend | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | N.v.t. | |||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden | 707 | 0 | 932 | |||||
Toelichting indicator | ||||||||
Deze BBV-indcator geeft het gemiddelde totaalbedrag in € dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten weer. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Op basis van het coalitieakkoord zijn de lasten gestegen. Daarnaast hebben prijsontwikkelingen invloed op de gemeentelijke woonlasten. | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | ||||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden | 759 | 852 | 971 | |||||
Toelichting indicator | ||||||||
Het gaat hierbij om het gemiddelde totaalbedrag in € dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
Op basis van het coalitieakkoord zijn de lasten gestegen. Daarnaast hebben prijsontwikkelingen invloed op de gemeentelijke woonlasten. | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | ||||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Gemiddelde WOZ-waarde | 270 | 301 | 322 | |||||
Toelichting indicator | ||||||||
Deze BBV-indicator geeft gemiddelde WOZ-waarde in onze gemeente weer maal € 1.000. WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken en regelt de waardebepaling van woningen en andere onroerende zaken in Nederland. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
De waarde van woningen (WOZ-waarden) worden hoger in een stijgende markt. De WOZ-waarde is de waarde in het economisch verkeer (dus de marktwaarde). | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | ||||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 | |
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Overhead | 2020 | 11,20 | 13,30 | 15,23 | ||||
Toelichting indicator | ||||||||
Dit betreft de kosten van onze overhead in relatie tot de totale lasten. De indicator wordt uitgedrukt in een percentage. | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening | ||||||||
Informatie Waarstaatjegemeente.nl | N.v.t. | |||||||
tableCell17 | tableCell5 | tableCell7 | tableCell18 | tableCell27 | tableCell19 | tableCell28 | tableCell29 |
Indicatoren
Naam indicator | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2012 | 2016 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Toelichting indicator | ||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||
ENDPMEND | tableCell7 | tableCell17 | tableCell18 | tableCell28 | tableCell19 | tableCell27 | tableCell29 |
Binnen dit programma kennen wij (nog) geen eigen indicatoren.
Kengetallen
Naam kengetal | Streef | Jaar | Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
waarde | realisatie | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | ||||
Toelichting kengetal | ||||||||||
Toelichting ontwikkeling | ||||||||||
Binnen dit programma kennen wij in 2020 (nog) geen kengetallen.
Verbonden partijen
NV Bank Nederlandse Gemeenten | Bijdrage | ||
Bestuurlijk belang en doel | De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald. De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen. | ||
---|---|---|---|
Activiteiten | |||
In 2020 heeft BNG Bank gereflecteerd op haar 'purpose' en kernactiviteiten. Hieruit is 'Ons Kompas Naar Impact' ontstaan, de koers die BNG Bank de komende jaren gaat volgen. Het strategisch kader voor BNG Bank is daarbij vastgesteld door de RvB in samenspraak met de RvC. Vervolgens is aan de aangescherpte strategie invulling gegeven in afdelingsplannen. Daartoe hebben medewerkers in teamverband kennis gemaakt met het strategisch kader en hebben zij kunnen nadenken over de betekenis daarvan voor de eigen afdeling en de De BNG Bank is tevreden met de gerealiseerde nettowinst van EUR 221 miljoen over het verslagjaar 2020. Het rendement op het eigen vermogen is met 5,2% boven de doelstelling van 3,7% uitgekomen. De stijging van 36% ten opzichte van de nettowinst over 2019 is vooral In 2020 heeft gemeente Buren € 22.755 aan dividend ontvangen van de BNG. | |||
NV Vitens | Bijdrage | ||
Bestuurlijk belang en doel | De primaire taak van Vitens is en blijft – nu en in de toekomst – om vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week betaalbaar drinkwater van hoge kwaliteit te leveren aan iedereen in het verzorgingsgebied. Dat is onze bron van bestaan. Vitens wil water duurzaam winnen, met respect voor het watersysteem en in balans met de omgeving. Kortom, integer, duurzaam en circulair. | ||
Activiteiten | |||
Op basis van financiële overwegingen heeft Vitens in haar jaarrekening aangegeven dat er geen ruimte is om over 2020 dividend uit te betalen aan de aandeelhouders. | |||
Regio Rivierenland | Bijdrage | ||
Bestuurlijk belang en doel | Regio Rivierenland kent drie economische speerpunten en verschillende opgaven. De speerpunten zijn:
Met de speerpunten willen wij: onze kwaliteiten beter uitnutten, ons sociaaleconomische profiel verbeteren, ons woon- en leefklimaat versterken, initiatieven vanuit de samenleving faciliteren en inspelen op ontwikkelingen. De opgaven zijn:
| 223 | |
Activiteiten | |||
| |||
Regionaal Archief Rivierenland | Bijdrage | ||
Bestuurlijk belang en doel | Het RAR vervult de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van regionale geschiedenis. Deze functie vervult het RAR voor alle deelnemers van het RAR. Het RAR draagt zorg voor het beheer van de archiefbewaarplaats en de daarin opgeslagen archiefbescheiden van de deelnemers van de GR RAR. Dit betreft zowel fysieke als digitale archiefbescheiden. heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995). | 284 | |
Activiteiten | |||
| |||
Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | Bijdrage | ||
Bestuurlijk belang en doel | De VRGZ draagt bij aan een veilige regio. Hier worden rampen en crises zo goed mogelijk voorkomen en bestreden. In onze regio kunnen de inwoners rekenen op snelle en goede hulpverlening en brandweerzorg. Dit doet de VRGZ samen met de 14 gemeenten, de politie en andere lokale, regionale en landelijke partijen
| 2.087 | |
Activiteiten | |||
In het Regionaal Beleidsplan 2020-2023 staan de activiteiten beschreven. De vijf thema's waarin activiteiten worden uitgevoerd zijn:
|