Programma's

Bedrijfsvoering

Wat hebben we bereikt en wat hebben we daarvoor gedaan?

In de paragraaf Bedrijfsvoering gaan wij uitgebreid in op de verschillende onderdelen binnen de bedrijfsvoering:

  • communicatie;
  • huisvesting en facilitaire zaken;
  • informatieveiligheid;
  • informatisering en automatisering;
  • inkoop;
  • juridische zaken;
  • personeel en organisatie;
  • planning, control en financiën;
  • griffie;
  • rekenkamer.

Hier nemen we om dubbele informatie te voorkomen alleen enkele opmerkelijke zaken op.

Organisatieontwikkeling
Op 1 oktober 2018 is de structuur van onze organisatie ingericht met acht teams, een tweehoofdige directie en een kleine staf. In 2020 is deze wijziging geëvalueerd met de OR en alle medewerkers. Daaruit is geconcludeerd dat de organisatie onvoldoende is veranderd naar de robuuste zelfstandige flexibele, vraaggerichte, klantgerichte en toekomstbestendige gemeente die we wilden zijn.
In 2020 hebben we de structuur in samenwerking met de OR gewijzigd. De nieuwe structuur is gericht op een toekomstbestendige organisatie met een adequate dienstverlening in nauwe samenwerking met inwoners, organisaties, bedrijven en verenigingen. De grootste verandering in de gewijzigde structuur is dat medewerkers van de uitvoering en beleid bij elkaar zijn gebracht in één domein. Hierdoor ontstaan kortere lijnen waardoor de dienstverlening aan onze inwoners soepeler verloopt. De structuur bestaat uit vier domeinen (Sociaal Domein, Ruimte, Dienstverlening en Bedrijfsvoering) en een team Staf. Deze wijziging heeft geen personele consequenties gehad.
In 2020 is het management gestart om de contouren te schetsen van het ontwikkeltraject "Buren, in alles klantgericht" en in 2021 gaan we met alle medewerkers van start. We doen dit persoonlijk, proactief en met plezier. Dat zijn nu ook de drie waarden die we bepaald hebben.

Sinds maart 2020 werkt de organisatie bijna in zijn geheel thuis. Alleen de vitale functies zijn veelal op het gemeentehuis aanwezig geweest. Naast het reguliere werk kostte ook het uitvoeren van de coronamaatregelen en het contact met de verschillende getroffen sectoren zoals cultuur, sport, onderwijs, sociaal domein, ruimtelijke plannen en economie extra inzet. Daarnaast zorgde ook het thuiswerken er voor dat “samenwerken” minder natuurlijk was en georganiseerd moest worden. Ook heeft de combinatie thuiswerken met bijvoorbeeld thuisonderwijs veel extra aandacht gevraagd.
In 2020 hebben wij ook nieuwe medewerkers mogen verwelkomen. In corona tijd kost het inwerken van nieuwe medewerkers veel meer tijd. Het leren van systemen en procedures, kennismaken met collega’s en bestuur, integraal werken en je thuis voelen binnen de gemeente Buren nemen nu veel meer tijd in beslag. Ook kost het de andere collega’s meer tijd om de nieuwe medewerkers te begeleiden. De ambtelijke organisatie is professioneel en heeft een hoge arbeidsethos. Er is hard gewerkt maar de combinatie van thuiswerken, continueren van eigen werk en het oppakken van extra werk heeft er voor gezorgd dat medewerkers aan het einde van het jaar moe waren.

Nieuw college
Op 21 januari 2020 is ons nieuwe college gestart. Na de coalitiebreuk in oktober 2019 zijn Gemeentebelangen Buren, PCG en CDA in gesprek gegaan over een stabiel en duurzaam gemeentebestuur. De coalitiegesprekken hebben een nieuw coalitieakkoord en vier nieuwe wethouders als resultaat. In het coalitieakkoord staan een financieel robuuste gemeente, het herstel van het vertrouwen in het bestuur, maatwerk naar de kernen en ruimte voor inwoners en ondernemers centraal.

Solide financieel beleid
De financiële toekomst van gemeenten is onzeker en moeilijk. De coronacrisis heeft grote impact op de samenleving en op gemeenten. Wat de gevolgen op de langere termijn zijn, weten we nog niet. Daarnaast heeft het Rijk de afgelopen jaren veel taken neergelegd bij gemeenten, zonder hier voldoende budget voor mee te geven. De komende jaren blijft de bijdrage vanuit het Gemeentefonds, mede door de voorgenomen herziening, een onzekerheid. Dit leidt ertoe dat we alle zeilen bij moeten blijven zetten om in de toekomst een sluitende begroting aan u voor te kunnen leggen. Welke financiële gevolgen toekomstige verzwaring van taken, door bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet, op de lange termijn hebben blijft onzeker. Ook hebben we gekeken naar de beheersing van de kosten bij gemeenschappelijke regelingen. Hiervoor heeft u ook een motie aangenomen (D.074079), waarin een taakstellende bezuiniging is opgenomen van 2% op alle gemeenschappelijke regelingen
Ondanks dit alles is het ons gelukt u een sluitende begroting aan te bieden voor 2021 en 2022. Dit komt mede door de moeilijke keuzes die gemaakt zijn in het coalitieakkoord. Dan gaat het o.a. over de stijging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Het lijkt helaas noodzakelijk de OZB ook te laten stijgen in 2023. Dit doen we dan pas, omdat we daarmee genoeg tijd hebben om andere oplossingen te vinden om deze kostenstijging voor onze inwoners te voorkomen. Hiervoor heeft u ook een motie  aangenomen, welke wij in 2021 uitvoeren.

Verplichte BBV-indicatoren

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Apparaatskosten

2020

350

370

550

Toelichting indicator

Apparaatskosten zijn de kosten van onze organisatie per inwoner.

Toelichting ontwikkeling

N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

N.v.t.

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Bezetting

2020

4,97

5,15

4,93

Toelichting indicator

Deze indicator heeft betrekking op de daadwerkelijke bezetting van de formatie in aantal fte per 1.000 inwoners

Toelichting ontwikkeling

N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

N.v.t.

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Externe inhuur

2020

2,70

2,60

2,58

Toelichting indicator

Kosten als percentage van de totale loonsom en de totale kosten van de inhuur externen.

Toelichting ontwikkeling

N.B.: deze kengetallen zijn zelf berekend

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

N.v.t.

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Formatie

2020

5,23

5,49

5,13

Toelichting indicator

Deze indicator heeft betrekking op de formatie binnen onze organisatie, het aantal fte per 1.000 inwoners.

Toelichting ontwikkeling

N.B.: deze kengetallen zijn zelf berekend

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

N.v.t.

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden

707

0

932

Toelichting indicator

Deze BBV-indcator geeft het gemiddelde totaalbedrag in € dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten weer.

Toelichting ontwikkeling

Op basis van het coalitieakkoord zijn de lasten gestegen. Daarnaast hebben prijsontwikkelingen invloed op de gemeentelijke woonlasten.

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

759

852

971

Toelichting indicator

Het gaat hierbij om het gemiddelde totaalbedrag in € dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan gemeentelijke woonlasten.

Toelichting ontwikkeling

Op basis van het coalitieakkoord zijn de lasten gestegen. Daarnaast hebben prijsontwikkelingen invloed op de gemeentelijke woonlasten.

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Gemiddelde WOZ-waarde

270

301

322

Toelichting indicator

Deze BBV-indicator geeft gemiddelde WOZ-waarde in onze gemeente weer maal € 1.000. WOZ staat voor Wet waardering onroerende zaken en regelt de waardebepaling van woningen en andere onroerende zaken in Nederland.

Toelichting ontwikkeling

De waarde van woningen (WOZ-waarden) worden hoger in een stijgende markt. De WOZ-waarde is de waarde in het economisch verkeer (dus de marktwaarde).

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

Gemiddelde WOZ-waarde

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Overhead

2020

11,20

13,30

15,23

Toelichting indicator

Dit betreft de kosten van onze overhead in relatie tot de totale lasten. De indicator wordt uitgedrukt in een percentage.

Toelichting ontwikkeling

N.B.: deze kengetallen zijn op basis van een eigen berekening

Informatie Waarstaatjegemeente.nl

N.v.t.

tableCell17

tableCell5

tableCell7

tableCell18

tableCell27

tableCell19

tableCell28

tableCell29

Indicatoren

Naam indicator

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2012

2016

2019

2020

2020

Toelichting indicator

Toelichting ontwikkeling

ENDPMEND

tableCell7

tableCell17

tableCell18

tableCell28

tableCell19

tableCell27

tableCell29

Binnen dit programma kennen wij (nog) geen eigen indicatoren.

Kengetallen

Naam kengetal

Streef

Jaar

Realisatie

Begroting

waarde

realisatie

2017

2018

2019

2020

2020

Toelichting kengetal

Toelichting ontwikkeling

Binnen dit programma kennen wij in 2020 (nog) geen kengetallen.

Verbonden partijen

NV Bank Nederlandse Gemeenten

Bijdrage
x € 1.000

Bestuurlijk belang en doel

De gemeente is vanwege de financiële verhoudingen met het Rijk verplicht een bankrekeningnummer bij de BNG te openen. Hierop worden de algemene uitkering en andere rijksvoorschotten uitbetaald.

De BNG draagt bij aan de algemene dekkingsmiddelen van onze gemeentelijke organisatie. De NV Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden. Dat leidt voor de inwoners tot zo laag mogelijke kosten voor maatschappelijke voorzieningen.

Activiteiten

In 2020 heeft BNG Bank gereflecteerd op haar 'purpose' en kernactiviteiten. Hieruit is 'Ons Kompas Naar Impact' ontstaan, de koers die BNG Bank de komende jaren gaat volgen. Het strategisch kader voor BNG Bank is daarbij vastgesteld door de RvB in samenspraak met de RvC. Vervolgens is aan de aangescherpte strategie invulling gegeven in afdelingsplannen. Daartoe hebben medewerkers in teamverband kennis gemaakt met het strategisch kader en hebben zij kunnen nadenken over de betekenis daarvan voor de eigen afdeling en de
afdelingsplannen en de gevolgen voor het eigen werk. Eind november 2020 is de aangescherpte strategie gedeeld met klanten, aandeelhouders en andere stakeholders. Meer informatie over 'Ons Kompas naar Impact' is te vinden op de website.

De BNG Bank is tevreden met de gerealiseerde nettowinst van EUR 221 miljoen over het verslagjaar 2020. Het rendement op het eigen vermogen is met 5,2% boven de doelstelling van 3,7% uitgekomen. De stijging van 36% ten opzichte van de nettowinst over 2019 is vooral
veroorzaakt door de lagere aanvulling van de debiteurenvoorziening van de bank. De verminderde kredietwaardigheid van een specifieke relatie was de belangrijkste oorzaak van de in historisch perspectief hoge incidentele voorziening in 2019.

In 2020 heeft gemeente Buren € 22.755 aan dividend ontvangen van de BNG.

NV Vitens

Bijdrage
x € 1.000

Bestuurlijk belang en doel

De primaire taak van Vitens is en blijft – nu en in de toekomst – om vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week betaalbaar drinkwater van hoge kwaliteit te leveren aan iedereen in het verzorgingsgebied. Dat is onze bron van bestaan. Vitens wil water duurzaam winnen, met respect voor het watersysteem en in balans met de omgeving. Kortom, integer, duurzaam en circulair.

Activiteiten

Op basis van financiële overwegingen heeft Vitens in haar jaarrekening aangegeven dat er geen ruimte is om over 2020 dividend uit te betalen aan de aandeelhouders.

Regio Rivierenland

Bijdrage
x € 1.000

Bestuurlijk belang en doel

Regio Rivierenland kent drie economische speerpunten en verschillende opgaven.

De speerpunten zijn:

  1. Agribusiness
  2. Economie en logistiek
  3. Recreatie en toerisme

Met de speerpunten willen wij: onze kwaliteiten beter uitnutten, ons sociaaleconomische profiel verbeteren, ons woon- en leefklimaat versterken, initiatieven vanuit de samenleving faciliteren en inspelen op ontwikkelingen.

De opgaven zijn:

  • Lobby en Branding van de regio: de regio FruitDelta Rivierenland (inter)nationaal op de kaart zetten.
  • Innovatie en Duurzaamheid: de (inter)nationale concurrentiepositie en de duurzaamheid binnen Rivierenland te verbeteren door innovatie.
  • Arbeidsmarkt: Op basis van de regionale vraag en het regionale aanbod zorgen voor een evenwichtige arbeidsmarkt.
  • Ruimtelijke keuzes en regelgeving: De ontwikkeling van een ruimtelijke kansenkaart met keuzes om bedrijvigheid de ruimte te geven.

223

Activiteiten

  • De dienstverleningsovereenkomsten met Regio Rivierenland voor samenwerking op het terrein van Jeugd en Wmo is apart geregeld en wordt beschreven in het hoofdstuk sociaal domein.
  • De gemeente betaalt jaarlijks € 1 per inwoner mee aan het Regionale uitvoeringsplan Mobiliteit (2019-2022). Meer informatie hierover is te vinden in het hoofdstuk Ruimte bij de rapportage Verkeer en Vervoer.
  • Wij nemen 8 uur per week aan inkoopondersteuning af van het Inkoopbureau Rivierenland. Er wordt ondersteuning geboden bij aanbestedingen en bij de verdere professionalisering van de gemeentelijke inkoopfunctie. Daarnaast wordt sporadisch een beroep gedaan op aanbestedingsrechtelijke deskundigheid.

Regionaal Archief Rivierenland

Bijdrage
x € 1.000

Bestuurlijk belang en doel

Het RAR vervult de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van regionale geschiedenis. Deze functie vervult het RAR voor alle deelnemers van het RAR. Het RAR draagt zorg voor het beheer van de archiefbewaarplaats en de daarin opgeslagen archiefbescheiden van de deelnemers van de GR RAR. Dit betreft zowel fysieke als digitale archiefbescheiden.
Het RAR vervult de rol van archivaris voor de gemeente Buren en voert inspectietaken uit die voortvloeien uit de Archiefwet 1995.
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.

heeft tot doel het, binnen het samenwerkingsgebied, vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis en draagt in die hoedanigheid zorg voor het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden van de deelnemers. De werkzaamheden voor de deelnemende gemeenten hebben een beheersmatig karakter op basis van een wettelijke verplichting (Archiefwet 1995).
Het RAR-beleidsplan 2019-2021 staat in het teken van e-depot, erfgoed, externe dienstverlening, expertise en efficiëntie.

284

Activiteiten

  • Ontsluiten van papieren erfgoed door deze te verwerven, bewerken, inventariseren en conserveren;
  • Beheren permanent te bewaren archiefbescheiden van deelnemende gemeenten zowel fysiek als digitaal;
  • Digitaliseren van de collectie en het instellen en in stand houden van een e-depot;
  • Uitvoeren van inspectietaken en adviseren van de deelnemende gemeenten;
  • Dienstverlening en educatie: het faciliteren van onderzoekers, kennisuitwisseling met onderzoekers, ontwikkelen educatielessen organiseren bijeenkomsten met onderwijs en historische kringen.

Veiligheidsregio Gelderland-Zuid

Bijdrage
x € 1.000

Bestuurlijk belang en doel

De VRGZ draagt bij aan een veilige regio. Hier worden rampen en crises zo goed mogelijk voorkomen en bestreden. In onze regio kunnen de inwoners rekenen op snelle en goede hulpverlening en brandweerzorg. Dit doet de VRGZ samen met de 14 gemeenten, de politie en andere lokale, regionale en landelijke partijen

  • Versterken proactief handelen.
  • Verhogen zelfredzaamheid en burgerparticipatie.
  • Verbeteren risicocommunicatie.

2.087

Activiteiten

In het Regionaal Beleidsplan 2020-2023 staan de activiteiten beschreven. De vijf thema's waarin activiteiten worden uitgevoerd zijn:

  1. Weerbare samenleving
  2. Gevolgen van nieuwe risico's
  3. Samenwerking en afstemming
  4. Risico gericht werken
  5. Toekomstbestending
Deze pagina is gebouwd op 06/16/2021 11:56:38 met de export van 06/16/2021 09:41:36